Med anledning av Dagens ETC

Händelsen
Under Pridefestivalen på Bergshamra Torg i Solna förra lördagen gav sig en person tillhörande ett större gäng vänsteraktivister på att riva affischer – som var uppsatta med tillstånd – på Bergshamra Torg, mitt framför näsan på polisen, politiskt aktiva, pridedeltagare och åskådare.

Jag springer spontant fram och ber honom sluta och förklarar att det är olagligt. Samtidigt sätter jag på kameran på mobilen ifall situationen skulle eskaleras skulle bli våldsamma eller yttra hot. Något jag personligen fått erfara flertal gånger när jag ingripit mot pågående brott. Personen insisterar på att det är hans rättighet att riva ner affischer. Då samlas hans gäng runt honom och ivrigt börjar försvara honom när han fortsätter slita i affischen. Jag och ett flertal politiska företrädare försöker lugnt förklara att det är fel, både moraliskt och juridiskt. På persons jacka ser jag ett flertal knappar med röda och svarta flaggor. Ni kan googla ”AFA logga” om ni själva vill se hur de såg ut. När jag märker att de inte är våldsamma lägger jag ner mobilen.

När personen i fråga är klar med affischen ger han sig på nästa affisch, då jag drar upp mobilen och filmar brottet. Samtidigt tillkallas polis av arrangörerna till Pride och avhyser gänget, då väljer de att börja skandera ”antifascistiska” slagord och störa Pridearrangemanget.

På eftermiddagen publicerar jag en nerklippt version av videon där man ser personen i fråga riva ner den andra affischen.

Anledningen
Anledningen till publiceringen var att jag ville synliggöra baksidan med att vara politiskt engagemanget, det finns gott om dokumentation på sociala medier på glada kampanjare, ivrigt affischerande och engagerade dörrknackare. Men detta är även vår vardag. Där demokratin och våra gemensamma spelregler för samhället trampas på och  bespottas av extremister som anser sig ha rätten att sätta sig över den lag och ordning vi demokratiskt och i konsensus enats om.

Metod
Jag är noggrann med att inte namnge personen i fråga och men skriver att  den anonyme förövaren att tillhöra AFA på grund av den knapp personen hade på sig. Något jag ändrade till ”vänsteryttern” eftersom diskussionen jag ville skapa inte skulle spåra ur och handla om vilken tillhörighet till extremism han hade utan handlingen i sig.

Det är på alla sätt fullt lagligt att som privatperson publicera en film på ett brott som man bevittnat. Personen i fråga är även myndig. Att personen i fråga påstår sig vara upprörd över att bli ”uthängd” är också barockt då personen i fråga aldrig blivit namngiven av mig och själv valt att gå ut med sitt namn och partianslutning i media.

Igår blev jag kontaktad av Dagens ETC som informerade om att personen i fråga är medlem i Ung Vänster och Syndikalisternas ungdomsförbund. Detta är snarare ännu mer uppseendeväckande, nämligen att vänsterpartiet har en medlem som alltså begår våld på de regler som Vänsterpartiet själva enats om i kommunfullmäktige och riksdagen.

Om det hade framkommit att en medlem i Moderata Ungdomsförbundet hade betett sig på detta vis hade jag avkrävt handling från både ungdomsförbundet och partiet.

Istället försöker Dagens ETC skuldbelägga mig och det påstådda ansvaret jag har i att en politiskt medlem i ett parti begår brott mitt på ljusa dagen framför hundratals människor.

Ansvar
För det första har inga hot mot personen yttrats på kommentarsfältet på min wall, jag har var väldigt tydlig tidigt i tråden att överträdelser inte är välkomna och kommer raderas så fort jag får syn på dem. Jag har ett ansvar att hålla mitt kommentarsfält rent från sådant. Det är ett ansvar jag har tagit.

Medgivande
För det andra är det helt rätt av mig att publicera videon utan personen i frågas medgivande. Precis som att det var helt rätt av Expressen att publicera videon på aktiva Sverigedemokrater som levde rövare på stan. Att avkräva att jag ska söka medgivande från personen i fråga är som att avkräva att Expressen borde sökt medgivande av Erik Almqvist över den kända ”Järnrörsfilmen” eller att TV3 Efterlyst skulle söka gärningsmännens medgivande för publicering av brottsfilmer. Något som är helt orimligt.

Ansvar för andra
För det tredje har jag lika mycket ansvar för vad andra människor skriver på kommentarsfält som väljer att återpublicera videon utom min kontroll som t.ex. Alliansfritt Sverige har att jag får massvis med hot när de publicerar något dumt jag sagt. Nämligen ett obefintligt ansvar.

Om personen i fråga blir hotad är det självklart oacceptabelt. Punkt. Inga men. Det är endast de som hotar som bär ansvaret och de rättsvårdande myndigheternas skyldighet att ingripa.

Vi har alla ett ansvar att öppet visa när övertramp mot det demokratiska samhället sker, oavsett om det är Sverigedemokrater som leker rövare på Kungsgatan, nazister som överfaller politiker eller när politiker från Moderaterna fläker ut sin smygrasism i valstugor.

Vad har du gjort idag? Har du varit upprörd över att vi börjar få ett samhälle där den som river, skadar och förstör mest blir mer och mer tongivande, eller varit upprörd över att en riksdagsledamot valde att visa när någon river, skadar och förstör?