Hur invandringen inte förstörde skolan, men sänkte resultaten.

25 procent av de som går ut årskurs nio har inte gymnasiebehörighet, rapport efter rapport visar hur svenska skolungdomars kunskaper minskar. Den ena efter den andra vill riva upp regeringens skolreformer, jag själv hade tidigare köpt bilden som Lärarförbundet målade upp, nämligen att det i grunden är lärarnas fel. Att våra bästa och smartaste inte längre vill bli lärare för att lönen är så låg och att lärarhögskolan nu får ta in någon slags reserver.

Faktum är att den stora anledningen till varför behörighetsnivåerna är så dystra är varken friskolors, lärares eller Jan Björklunds fel. Faktum är att det inte är många som man kan beskylla för detta utfall. Förklaringen är enkel och demografisk.

Svenska ungdomar blir inte dummare, svenska lärare blir inte sämre, utan det är endast resultatet för barn som har invandrat efter skolstart som har dragit ner resultatet.

Andel gymnasiebehöriga

Men varför blir de invandrade barnen sämre och sämre i skolan? Har skolan blivit sämre än tidigare på att undervisa dessa barn? Nej. Är det för att barnens socioekonomiska bakgrund har ändrats. Kanske. Men den största anledningen är detta:

Genomsnittstid för en niondeklassare i Sverige

Vad den grafen helt enkelt säger är att de barn till de invandrar till Sverige är äldre än vad de var tidigare. Förut började man skolan i genomsnitt i 3:an, nu börjar man den i genomsnitt i 5:an.

Hur går det då för de barn som är födda här med invandrade föräldrar och uppvuxna här? Hur går det då för de som kom hit som väldigt små (typ jag):
All in all, not bad. Så nej, invandrare förstör inte skolan för svenska barn och skolan bör få en applåd, detsamma med lärarna, och de kids som kommer till Sverige sent i barndomen bör få några års extra skolgång så är problemet löst.